Začínáme podnikat s prodejem zmrzliny

27.03.2021

Nevíte, jak začít? Nechejte se inspirovat naším zmrzlinářským průvodcem.

Pro začínající zmrzlináře jsme připravili průvodce, který vás provede všemi důležitými složkami představené v bodech níže. Průvodce vám pomůže prodej zmrzliny dobře uchopit a dočkat se tak kýžených výnosů a spokojených zákazníků.

Povíme vám něco o:

  • 1. výběru stroje
  • 2. výběru zmrzliny
  • 3. výběru prodejního místa
  • 4. personálním zajištění
  • 5. dalších nezbytných povolení pro prodej točené zmrzliny

1. VHODNÝ VÝBĚR ZMRZLINOVÉHO STROJE

Pokud si nejste jistí, podle kterých kritérií zmrzlinový stroj vybrat, vyjmenujeme vám jich několik, a vy se sami rozhodnete.

o Předpokládaná výtoč za den a frekvence (prodám spíše 200, nebo 500 zmrzlin?; koupaliště a akce s velkým počtem návštěvníků)
o Velikost stroje a umístění (Vejde se mi do provozovny nebo na pult? Budu ho mít ve stánku, nebo v restauraci?)
o Více druhový sortiment (potřebuji více druhů zmrzliny, nebo mi stačí jeden?)
o Hlučnost stroje (obvyklá hlučnost 69 dB + - 5 %) u strojů s přímým pohonem na míchací metly (u jednopákových se hlučnost pohybuje 40 dB +- 5 %. Tyto stroje jsou velmi vhodné do tichých provozů (kavárny, cukrárny, restaurace, mléčné bary a jiné

2. DRUHY ZMRLZIN

Zmrzlinové směsi

Mluvíme-li o zmrzlinových směsích, obecně je rozdělujeme na mléčné a vodové, podle obsahující složky. Výhoda zmrzlinových směsí spočívá v jednoduché přípravě, kdy se směs, která je balena v sáčcích, rozmíchá s patřičným množstvím studené vody a nechá se zhruba 15 minut odstát před nalitím do vaniček (receptura je vždy uvedena na balení).

Potřebujete-li provést pasterizaci pro delší trvanlivost, postup je následující: smícháme vodu se směsí, rozmícháme, tepelně opracujeme, zchladíme na +4 °C do 90 minut, nalijeme směs do stroje, nebo ji uchováme v lednici, kde takto vydrží asi 48 hodin. Důležité hlavně je se vyhnout teplotě skladování 20–30 °C, kdy už dochází ke tvorbě bakterií. S pasterizací je nutno počítat při prodeji kopečkové zmrzliny, jejíž směs namícháte a vytvoříte ve výrobníku tuhé zmrzliny.

Ze zmrzlinových směsí lze utvořit při použití většího poměru vody i ovocný nebo mléčný nápoj „shake“ (obvykle 1 díl směsi na 4 díly vody).

Zmrzlinové pasty

Chcete-li být kreativnější při výběru vašeho sortimentu, doporučujeme zmrzlinové pasty, ze kterých můžete pasty použít k prodeji točené i kopečkové zmrzliny. Jedná se o extrakt, který se smíchá buď s mléčným, či vodovým ochuceným základem. Výhodou ovocných past je větší pestrost příchutí a možnost si dochutit směs, tzn., že bude pouze na zmrzlináři, jak intenzivní bude chtít např. kávovou nebo pistáciovou zmrzlinu.

Přehledně: zmrzlinová pasta + ovocný/mléčný základ + voda nebo mléko

Navštivte naše receptury, které se nachází u každého produktu směsí nebo past, nebo se poraďte s naším zmrzlinářem na čísle +420 777 217 066.

Pasty nebo směsi doplněné ovocem

Pokud chcete víc než obyčejnou zmrzlinovou směs nebo pastu, doplňte ji při výrobě čerstvým ovocem, podávejte s oplatkou, topingem, mátou, a zmrzlina se stane svého druhu uměleckým dílem.

Image 1

3. Vhodný výběr prodejního místa

V případech, kde bude prodej zmrzliny hlavní náplní, je třeba mít na paměti vhodný výběr místa, protože právě místo určuje počet potencionálních zákazníků.

Provozovny je třeba umisťovat tam, kde prochází spoustu lidí: koupaliště, větší sídliště, obchodní domy a jejich okolí, velká parkoviště, ale i silnice 1. třídy, kde denně projíždí tisíce aut (dejte si pozor, aby byla vidět vaše provozovna z dostatečné vzdálenosti a bylo možné u ní bezpečně zaparkovat).

Další variantou jsou různé společenské akce: festivaly a trhy, na které můžete cílit a porůznu je objíždět.

Jste-li majiteli baru, kavárny, cukrárny či restaurace, kde je zmrzlina doplňkovým sortimentem, odběr zmrzliny se odvíjí od umístění vašeho podniku, nicméně ani v tomto případě by se neměla propagace zmrzliny zanedbat. Podporuje totiž návštěvnost, zpestřuje nabídku a zvyšuje denní tržby. Do barů, cukráren a kaváren doporučujeme jednopákové zmrzlinové stroje, které jsou tiché a neruší okolí, a v případě restaurací singulární nebo duální zmrzlinový stroj POLARFOX řady A: typ A28, A38, ale i A38 XL.

4. Personální zajištění prodeje zmrzliny

Budete prodej zajišťovat sami s rodinou, stálí zaměstnanci nebo brigádníci?

Jestliže budete chtít zajišťovat prodej zmrzliny sami, nebudete mít starosti s náklady za brigádníky a nebude hrozit, že vám brigádník bez uvedení důvodu skončí, což je stresující a neojedinělý stav, který narušuje plynulý prodej. Při zahájení prodeje je třeba počítat i se střídavou službou (2 až 3 obsluhující osoby), protože v provozovnách za letních měsíců teplota překračuje i 40 °C dle umístění.

Image 2

5. Další nezbytná oprávnění

Kromě stroje, zmrzlin, personálu a provozního místa je potřeba si zajistit také další nezbytná oprávnění a správné vybavení provozovny.

Z legislativního a hygienického hlediska se požaduje:

  • žinostenské oprávnění
  • k nově zřízenému provozu by se měl vyjádřit Stavební úřad a HZS.
  • oznámit zařízení nového provozu příslušné Hygienické stanici a jestliže provoz již máte, stačí oznámit rozšíření tohoto provozu
  • důkladně zpracované HACCP, provozní a sanitační řád.

Výbava stánku:

  • tekoucí pitná voda
  • kychuňka (dřez, pracovní plocha, skříňka na potraviny, lednice)
  • stěny, které splňují požadavky na styk s potravinami
  • elektřina – 230 V
  • stánek musí splňovat nařízení EP 852/2004 o hygieně potravin

Image 3